Märka reklaami

“Märka reklaami” on Laste Reklaamikooli kõrvalprojekt, mis on suunatud 14-18-aastastele noortele. Projekti eesmärk on suunata tähelepanu neid ümbritsevas keskkonnas leiduvatele erisugustele reklaamidele, mille ainus eesmärk on pahaaimamatute tarbijate käitumist mõjutada.

Reklaamide tegemist üritatakse väga palju piirata. Kuna seadustega soovitakse üha selgemalt paika panna mida, millal, kus ja kuidas erinevaid tooteid ja teenuseid reklaamida tohib, on ka reklaamitootjad muutunud aina loomingulisemaks ning kavalamaks. Seetõttu tehakse reklaamet tihtipeale juriidiliselt küll korrektselt, kuid siiski ebaeetiliselt.

 

Väike jutt

Kui keskealine meesterahvas ostab omale tuntud tootjalt mootorratta ning selle juurde sobivad rõivad ning muudab oma imagot vastavalt oma soovile, siis tegemist on teadliku reklaamitarbijaga. Ta on täiskasvanud inimene, kes teeb teadliku otsuse ning kulutab vaid enda ressursse.

Kui aga väike laps vaatab multifilmi, näeb sealsete tegelastega mänguasju ja riideid oma lasteaiakaaslastel ning seejärel nõuab ka oma vanematelt seesuguste toodete ostmist, on tegemist reklaamikolli ohvriks langenud tarbijaga. Vahel on vanemad lapse jonnile vastu, kuid tihtipeale ei nähtagi nõudmistes midagi halba. Seetõttu on ohvrid nii lapsed kui ka nende vanemad, sest neid on mõjutanud reklaamid, millest nad ise ei pruugi teadlikudki olla.

 

Üleskutse

Saada meile foto või muusugune viide mõnele reklaamile, mis esmapilgul ei paistagi reklaamina, kuid mis järele mõeldes siiski meid mõjutada üritavad ning selleks ebaeetilisi võtteid kasutavad. Nii saame üheskoos kasvatada ühiskonnas teadlikkust reklaamidest ning õpime tajuma, kuidas meid mõjutatakse.